Inclusiever in de praktijk
Leerkrachten uit het regulier en gespecialiseerd onderwijs die samen een groep draaien, leerlingen die zowel naar de reguliere als de speciale school gaan, samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp in de klas, de digitale school: er zijn tal van mooie voorbeelden van samen werken aan inclusiever onderwijs!
Op deze website vind je artikelen over werken aan inclusiever onderwijs. Dat geen school dit alleen kan, is duidelijk. In veel verhalen draait het dan ook om samenwerking en vertellen professionals uit onderwijs, jeugdhulp en overheid meer over inclusiever in de praktijk.
Lees de nieuwste artikelen
- Toon alles
- Regio Noord
- Regio Oost
- Regio Zuid
- Regio West
Als leerlingen ‘ergens mee zitten’, kunnen zij veel hebben aan een vrijwilliger die als een ‘extra’ mentor met ze meedenkt en ze een stap verder helpt, merkt coördinator Hilde Manders van De Korenaer Helmond.
Eerste prachtige stappen zijn gezet! Jongeren in Venlo die nu geen onderwijs volgen, kunnen sinds afgelopen september terecht bij de nieuwe projectlocatie Grit077 aan de Alexander van Parmastraat in Blerick.
Met een nieuw ondersteuningsplan op weg naar inclusief onderwijs. Dat vraagt vooral om een andere mindset, zo blijkt tijdens een rondetafelgesprek tussen vier bevlogen onderwijsprofessionals.
Preventief samenwerken: dat is het doel van het OCO-overleg in de regio Roermond. OCO staat voor Ondersteuning Coördinatoren Onderwijs.
Het team van De Korenaer Helmond heeft veel geduld nodig gehad, maar nu is er zicht op nieuwbouw. “Toen ik vijf jaar geleden begon als directeur had ik op mijn allereerste werkdag een overleg over huisvesting”, weet Loes Roffelsen nog goed. “Het heeft dus even geduurd, maar nu kunnen we dan écht nieuwbouwplannen maken.”
Sinds dit schooljaar werkt het praktijkonderwijs van het Raayland in Venray in een nieuw gebouw, samen met het voortgezet speciaal onderwijs (vso) van De Wijnberg.
Leerlingen en medewerkers van Aventurijn in Nijmegen ‘wonen’ tijdelijk een deurtje verderop, nu hun schoolgebouw compleet wordt verbouwd.
Wethouder Felix Ballegooij van gemeente Roermond opende de derde bijeenkomst van de MaatwerkAlliantie op 13 juni 2025 samen met zijn collega-wethouder Marianne Smitsmans-Burhenne.
De MaatwerkAlliantie Midden-Limburg is nu een jaar actief, maar kent al een veel langere voorgeschiedenis in de aanpak van schooluitval.
Maatschappelijke diensttijd: daar doen veel leerlingen van Aloysiusscholen voor voortgezet speciaal onderwijs aan mee. Lees meer over de praktijkervaringen van leerlingen, leerkrachten en talentcoaches van De Ortolaan Heibloem, De Korenaer Deurne, Aventurijn in Nijmegen en Scholengemeenschap Harreveld.
Projectcoördinatoren Jelle Benoit, Anoek Joosten en Josien Verdonck en directeur projectorganisatie Katelijn Driessen van de Wijnberg schuiven aan bij de picknickbank op het terras bij Hoeve de Kaolder in Baexem.
Op De Hilt in Helmond is burgerschap ingebed in de dagelijkse praktijk en schoolcultuur. Teamleden ontwikkelden bouwstenen en doelen die zij letterlijk in beeld brengen bij leerlingen in het speciaal en in het voortgezet speciaal onderwijs.
Digitaal (afstands)onderwijs kan perspectief bieden voor thuiszittende kinderen en jongeren.
Samen inclusiever. Daaraan werken de reguliere Daltonschool Hillegom en de Savioschool voor speciaal basisonderwijs samen met kinderopvang al jaren in Brede School Hillegom.
Hoe maken we het mogelijk? Die vraag staat centraal in de samenwerking tussen bestuurder Martijn van Embden van IJmare en regiodirecteur Noord Anna-Marieke van Kampen van de Aloysius Stichting.
Ruim 240 onderwijsprofessionals uit het gespecialiseerd onderwijs kwamen in november bij elkaar in de Cultuurkoepel in Heiloo voor een gezamenlijke studiedag over gedrag.
Kindcentrum De Vaart in Heerhugowaard werkt vanuit een inclusieve visie.
Het Molenduin biedt al enkele jaren De Opmaat: voor kinderen van 9 tot 12 en voor jongeren van 12 tot 18 jaar.
Het managementteam van de Latasteschool in Horn deelt een dagdeel per week expertise vanuit het speciaal onderwijs met het regulier onderwijs van het ondersteuningsteam van Stichting Primair Onderwijs Leudal en Thornerkwartier (SPOLT) en Stichting Wijzers in onderwijs.
Digitaal onderwijs kan perspectief bieden of uitval zelfs voorkomen.
In juli 2024 werd de Maatwerkalliantie opgericht in Roermond. De alliantie benut succesvolle acties van de Actietafel thuiszitters en kwetsbare jongeren Midden-Limburg.
Hoe zorg je dat niet alleen leerlingen handvatten krijgen om anders om te gaan met werkhouding, executieve functies en gedrag, maar hun leerkrachten ook? De syntheseklas!
Om samen te komen tot een visie op inclusief onderwijs in 2035 en verder, zoeken regiodirecteuren Mandy Arens en Ruud van Hertum hun netwerkpartners graag op voor een inclusiedialoog.






















