Wat bespreek jij in de teamkamer over inclusief onderwijs? Laat je horen!

De verkiezingen zijn achter de rug. De formatie is nog lang niet klaar. Ondertussen vragen veel mensen in het onderwijs zich af: krijgt passend of zelfs inclusief onderwijs straks wel voldoende aandacht in het nieuwe regeerakkoord? Misschien een logische vraag. Maar we gaan toch niet wachten op Den Haag? Inclusie ontstaat in de lerarenkamer!

Politici en beleidsmakers formuleren ambities vanuit grote ‘systemen’ en beleidsplannen, maar al te vaak gebeurt dat over de hoofden van de mensen die het echte werk doen heen: de leerlingen en hun leerkrachten. Onderwijsvernieuwing werkt niet top-down. Niet écht.

Wat wél werkt? Groepen mensen die samen leren, samen zoeken, samen verbeteren. En dat gebeurt in de school zelf. Veranderen zet je in gang door te doen, te oefenen, erop te reflecteren, ervan te leren en het elke dag weer beter te doen. Net zoals leerlingen doen.

Werken aan inclusief onderwijs is een praktijk van samen leren. Dat zet je niet in gang met een beleidsdocument of regeerakkoord. En veranderen lukt pas als elkaar kent, je samen afspraken maakt, je aan elkaar vraagt wat er goed gaat en wat minder lukt, wat je verrast en wat je moet bijstellen. En misschien nog wel het belangrijkste: veranderen lukt als iedereen in de school zich betrokken voelt en eigenaar durft te zijn.

Hoe zit dat bij jou en je team? Werken jullie in een cultuur waarin je elkaar durft te vragen: wat heb jij nodig om je werk goed te doen? Wat kunnen we vandaag doen om elkaar te helpen zodat we leerlingen kunnen laten groeien?

Er zijn prachtige voorbeelden van wat er mogelijk is als scholen en partners écht samenwerken. Denk aan integrale kindcentra, kennis- en expertisecentra of de familiescholen, waar onderwijs en jeugdzorg elkaar niet alleen vinden maar samenwerken in dezelfde ruimte, rond dezelfde kinderen en dezelfde gezinnen. Het zijn plekken waar kinderen, jongeren, ouders en professionals samen het leven leren. Waar je mag oefenen, je fouten mag maken en nieuwe kansen krijgt om te groeien.

Politieke plannen bepalen niet de ziel van het onderwijs. Die vind je in de school!

– Johan van Triest

Reageren? Mail naar communicatie@aloysiusstichting.nl

  • Kijk eens op inclusiekompas.nl! En deel ook jouw verhaal of visie. Dan wordt dit een plek waar we samen leren, kennis en ervaringen delen. Laat van je horen!