
Pittige kost
Onlangs kwam ik deze foto van mijzelf tegen, van lang geleden. (Jong)lerend en spelend in de keuken. Nu er afgelopen week in politiek Den Haag weer veel is gesproken over onderwijs, moest ik aan dit beeld denken. Jammer dat het nauwelijks over het vák van de leerkracht ging, want het dagelijks jongleren van de leerkracht in de klas is waar onderwijs écht om draait.

Foto: Sander Louis | Budelinc
Systemen
Het ging in Den Haag vooral weer over zaken als ‘systemen’, geldstromen en wet- en regelgeving, maar nauwelijks over wat dit alles betekent voor het vak van de leerkracht in de klas, waar onderwijs echt betekenis krijgt. In die klas houdt de leerkracht elke dag tegelijkertijd drie ballen in de lucht die veel belangrijker zijn dan de tomaten hier op de foto.
Drie ballen in de lucht houden
Onderwijsprofessionals moeten pedagogisch sterk en tactvol handelen, didactische topprestaties leveren en aansluiten bij de sociale en maatschappelijke vraagstukken van de leerlingen en de school. Het gaat om het samenspel tussen deze drie, zodat leerlingen een veilige leeromgeving hebben, veel kunnen leren en gelijke kansen krijgen om mee te kunnen doen in de samenleving.
Alle drie zijn ze even belangrijk. En als je in staat bent om met deze onderdelen zorgvuldig te spelen in de onderwijspraktijk, dan ben je een succesvolle leerkracht. Een leerkracht die leerlingen begrijpt en kent en die ze laat voelen dat zij ertoe doen. Een leerkracht van wie leerlingen veel leren. Hoe mooi zou het zijn als het in debatten en commissies eens daarover ging.
Jongleren vraagt om ruimte
Laten we het onderwijs vooral in handen geven van de toppers die samen de school maken. Laten we leerkrachten vooral het vertrouwen en de ruimte geven om op hun manier te jongleren. Dat zeg ik niet alleen tegen mijzelf en andere onderwijsbestuurders. Ik zeg het ook tegen directeuren, beleidsmakers, inspecteurs en politici.
Ik zeg het óók tegen de leerkrachten en andere collega’s in de scholen. Eis die speelruimte en dat vertrouwen op! En geniet vooral van je prachtige vak en werk. Daar mag je trots op zijn en dat mag je laten zien. Dan ben je volop aanspreekbaar op hoe je jongleert en ben je bovendien ook aansprekend voor andere jongleurs en vooral ook voor de leerlingen in je klas.