Perspectief voor thuiszitters

Digitaal (afstands)onderwijs

Digitaal (afstands)onderwijs kan perspectief bieden voor thuiszittende kinderen en jongeren. De Korenaer Deurne heeft er al ruim tien jaar ervaring mee en ook Scholengemeenschap Harreveld en Aventurijn in Nijmegen krijgen steeds meer leerlingen. Widdonckschool Weert ontwikkelt een aanbod voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

“Digitaal onderwijs kan je echt helpen!”

Tijn is aangenomen bij de opleiding sportopleiders en daar heeft hij écht veel zin in. Heel eerlijk? Een tijdje terug zag het er iets anders uit. Tijn zat thuis en ging helemaal niet naar school. “Het lukte niet in de klas”, vertelt hij open. “Ik had veel te veel afleiding daar. Maar ik wilde wel heel graag mijn diploma halen.”

Motivatie heb je echt nodig, denkt Tijn. Want je moet wel zelf aan de slag gaan thuis. “Er is niemand die tegen je zegt dat die telefoon aan de kant moet, dat moet je zelf doen”, geeft hij als voorbeeld. “Dat heb ik ook echt gedaan. Ik ben snel door de lesstof gegaan.” Met zijn leerkracht Janice sprak Tijn af dat hij alleen de toetsen zou maken. Haalde hij een toets niet, dan kreeg hij extra les.

Janice zei tegen mij: “’Dit kún jij gewoon, Tijn, en als je meer uitleg wilt, dan help ik je daarmee. Alleen met wiskunde zat ik even in de knoop, maar dat is ook goed gekomen. Zij had nog niet eerder iemand gehad die zo snel door de lesstof ging. Ze was heel trots op mij. Digitaal onderwijs kan je echt helpen! Je kunt er veel goeds mee bereiken.”

“Diploma gehaald en zelfvertrouwen opgedaan”

Vader Roy: “Tijn was heel gemotiveerd om school af te ronden, maar hij kwam niet tot zijn recht in een klassikale setting. Niet meegaan in de groepsdynamiek vond hij lastig en hij kon zich minder goed focussen. Voor hem was deze vorm van onderwijs echt een uitkomst. Natuurlijk hebben we hem best wel eens geholpen, maar hij heeft het toch echt vooral zelf gedaan, al studerend aan de keukentafel bij mij of bij zijn moeder thuis. Hij heeft niet alleen zijn diploma gehaald, maar ook veel zelfvertrouwen opgedaan. De activiteiten die hij bij de dagbehandeling deed, hebben daar ook bij geholpen. Afgelopen jaar volgde hij in het mbo klassikaal onderwijs en dat ging heel goed. Ik bewonder zijn doorzettingsvermogen.”

“Ik zag hem opbloeien”

Leerkracht Janice: “Tijn was één van mijn eerste leerlingen in het digitale afstandsonderwijs. Een slimme jongen, die op zijn school al veel lesstof had gehad. We hebben samen een maatwerktraject gemaakt, zodat hij in versneld tempo zijn vmbo-diploma kon halen om naar het mbo te kunnen. De combinatie van leren en dagbehandeling gaf structuur. Ik zag hem opbloeien! Tijn’s verhaal laat zien dat deze vorm van onderwijs echt een kans kan bieden voor leerlingen die op dit moment op een of andere manier niet passen in het onderwijssysteem. Zij kunnen nu een stap vooruit zetten. Kijk naar Tijn: die draaide succesvol mee in het mbo.”

Wat is digitaal afstandsonderwijs?

Leerlingen die zijn aangewezen op digitaal afstandsonderwijs, hebben het veelal op meerdere fronten moeilijk. Soms lukt het niet op school vanwege hun gedrag, soms vanwege psychische belemmeringen, systemische problematiek, of angsten. Wat de reden ook is: eenmaal thuis komt hier een onderwijsachterstand bij. Effectief digitaal afstandsonderwijs voorkomt dat. En zorgt voor een zinvolle invulling van de dag.

Een leerling volgt thuis, of bijvoorbeeld op een dagbestedingslocatie, onderwijs. Leerkrachten bieden persoonlijke begeleiding, via app, telefoon of het beeldscherm en vaak ook ‘live’. In het contact zijn zij dus heel nabij.
Waar mogelijk begeleiden leerkrachten een leerling terug naar school, helpen bij een stage of bereiden voor op een baan. Maatwerk is het sleutelwoord, met een passend onderwijsaanbod via ons online leerplatform en de begeleidingsuren die nodig zijn.

Digitale school voor jongere kinderen in januari van start

Vanaf januari 2926 is digitale meester Tommie als steun en toeverlaat paraat voor leerlingen uit groepen 5, 6 en 7 die nu helaas niet of onvoldoende naar school gaan. Dan is voor deze jongere kinderen de eerste digitale school open in de regio’s Weert en Eindhoven. Tommie, gedragswetenschapper Suzanne Kuiper en directeur Maikel Voss van de Widdonckschool Weert zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.

Tommie Vialle deed veel ervaring op in het regulier onderwijs én heeft veel ICT-kennis. Die combinatie komt goed van pas nu hij aan de slag is voor de nieuwe digitale school die vanuit de Widdonckschool Weert wordt opgezet voor thuiszittende kinderen in de regio’s Weert en Eindhoven. De samenwerkingsverbanden passend onderwijs en vier schoolbesturen in deze regio’s zijn coalitiepartners.

Pionieren

“Voor deze groep jongere leerlingen bestond in onze regio’s nog geen aanbod”, vertelt Maikel. Samen met zijn collega’s doet hij nu inspiratie op bij collega’s van Aloysiusscholen, andere voorbeelden uit het Nederlandse voortgezet (speciaal) onderwijs en bijvoorbeeld ook bij de Rijdende School voor kermiskinderen. Ook wordt geleerd van Scandinavië en Australië, waar veel kinderen ‘standaard’ op afstand online leskrijgen.

Ingrediënten uit deze voorbeelden kunnen van pas komen, maar het zal toch vooral aankomen op al pionierend een eigen digitale school ontwikkelen. “Zeker voor deze jongere kinderen zijn persoonlijk contact en begeleiding thuis bijvoorbeeld nog belangrijker dan voor oudere leerlingen”, schetst Maikel één van de vraagstukken waarop hij samen met Tommie en Suzanne zo goed mogelijk antwoord gaat geven.

Netwerk uitbreiden

Suzanne: “Ik zal mij vooral bezighouden met de intake, de huisbezoeken, het ontwikkelingsperspectief en ook met de verbinding met scholen.” Dat laatste betekent veel nieuwe mensen leren kennen en het netwerk uitbreiden, want het is nadrukkelijk de bedoeling dat leerlingen – wanneer mogelijk – de stap naar onderwijs weer gaan zetten. Dat vraagt om een zorgvuldig ingroeiplan.

Voor kinderen die thuiszitten zal het opbouwen van een relatie met Tommie stap één zijn. Die is – al geeft hij op afstand les – wél nabij. “Je hoopt kinderen van offline naar online naar school terug te helpen”, vat hij bondig samen. Ouders spelen daarin als educatief partners ook een belangrijke rol.

Voorbereidingen in volle gang

Hoe de digitale school er precies uit gaat zien, wie de eerste tien leerlingen zijn waarmee de school start: het wordt de komende maanden allemaal zorgvuldig uitgewerkt, in samenspraak met de coalitiepartners. En dat gebeurt met veel persoonlijke ‘drive’. Suzanne: “Ik kijk ernaar uit om kennis te maken met de eerste leerlingen en hun verhalen te horen.” “Dan kunnen we die hopelijk weer perspectief geven”, vult Tommie aan. “Hoe eerder we van start kunnen gaan, hoe beter.”

De Widdonckschool Weert maakt gebruik van de ervaring die De Korenaer Deurne opdeed met digitaal onderwijs op afstand.