Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs in Venray kunnen nu in hun eigen regio naar school

“Hopelijk voelen alle leerlingen zich Raaylander”

Sinds dit schooljaar werkt het praktijkonderwijs van het Raayland in Venray in een nieuw gebouw, samen met het voortgezet speciaal onderwijs (vso) van De Wijnberg. En dat gaat prima, vertellen teamleiders Hanneke Melis en Jeroen de Mol van de Wijnberg van Aloysius, leerkracht vso Inge Basten en teamleider praktijkonderwijs Janne Geboers.

Samen een nieuwe school zijn. Met die ambitie begonnen de Wijnberg en Raayland aan het ‘samenwonen’ in hun nieuwe schoolgebouw in Venray. “Wij hebben nu één klas in het gebouw van het reguliere praktijkonderwijs van Raayland”, vertelt Hanneke. “En het voelt nu al alsof we één school zijn.”

Er worden snelle stappen gezet, vindt ook teamleider Janne van Raayland. Dat komt ongetwijfeld ook doordat de samenwerking onder één dak zorgvuldig is voorbereid. “We vonden elkaar snel in onze visie op inclusief onderwijs”, merkte zij. “Door deze samenwerking kunnen wij jongeren in Venray thuisnabij vso bieden, zonder dat zij in een taxibusje verder weg hoeven.” En dat maakt hun sociale leven na schooltijd natuurlijk een stuk makkelijker.

Gebruikmaken van elkaars expertise

Regulier waar het kan, speciaal als het moet: dat past ook goed bij de visie van Wijnberg, vertelt Jeroen. Maar er is meer. “We kunnen gebruikmaken van elkaars expertise en ook van de voorzieningen van Raayland. Zonder onze samenwerking zouden we nooit één klas vso kunnen aanbieden in Venray, maar nu wel.” Koken, techniek of gym: daarvoor kan het vso terecht in de lokalen van Raayland.

Janne ziet ook mooie uitwisseling ontstaan tussen onderwijsprofessionals. “Het is een stuk makkelijker om te zeggen: ‘Kijk eens even mee’, als je vragen hebt over pedagogisch of didactisch handelen. We kunnen dat nu veel preventiever doen.” Leerkracht Inge heeft al contact met collega’s van Raayland, vertelt zij. “Die vroegen mij om in de klas te observeren en om even mee te denken over ondersteuning.”

Waar zij mogelijk collega’s van Raayland kan ondersteunen bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, kunnen die omgekeerd weer didactisch ondersteunen in het vso.

“Hoe mooi zou het zijn als we dan ook een aantal leerlingen hebben kunnen laten overstappen naar regulier onderwijs!”

Leerlingen mengen goed

“Voor ons betekent ‘zo inclusief mogelijk’ niet dat je alle leerlingen ‘zomaar’ bij elkaar in dezelfde klas zet”, benadrukt Janne. “Dat vraagt om goede begeleiding.” Dat is ook te merken tijdens de pauzes. Die verlopen heel ontspannen, ook omdat een werkgroep goed heeft nagedacht over een aantrekkelijk pauzeaanbod voor de telefoonvrije pauzes.

Inge: “Afspraken en regels zijn schoolbreed wel hetzelfde en we spreken leerlingen van beide scholen ook op dezelfde manier aan.” De twaalf vso-leerlingen mengen goed met de leerlingen uit het praktijkonderwijs, ook dankzij de nabijheid van hun leerkrachten.

Het plan is dat de vso-leerlingen ook gaan meedoen met de ‘omslagweken’ in het praktijkonderwijs – waarin leerlingen onder meer veel sociale dingen doen, of bijvoorbeeld op excursies gaan. “Een praktische uitdaging is nog wel dat onze lesroosters en -tijden anders zijn”, vertelt Hanneke.

Toekomstdromen

“Heel mooi dat we dit schooljaar als een team samen konden starten”, kijkt Hanneke terug. “We voelden ons meteen heel welkom en de samenwerking gaat als vanzelf.” En over een jaar? “Hopelijk is er dan nog een klas bij met leerlingen hier uit de buurt die nu verder moeten reizen en die we dan ook thuisnabij onderwijs kunnen bieden.”
Jeroen: “Hoe mooi zou het zijn als we dan ook een aantal leerlingen hebben kunnen laten overstappen naar regulier onderwijs!” Inge hoopt dat de onderlinge samenwerking tussen professionals tussen de Wijnberg en Raayland nog verder is versterkt. “En dat onze leerlingen ook in hun eigen omgeving meer op pad kunnen. Laatst zijn vier van onze leerlingen naar een woonzorgcentrum geweest voor hun loopbaanoriëntatie- en begeleiding. Leren in levensechte situaties in hun eigen buurt! Ook in de school zie ik kansen voor interne stages samen met leerlingen uit het praktijkonderwijs.”

En Janne? Die kan zich in alles vinden. En onderstreept ook: “We moeten opletten dat we leerlingen niet overvragen en ervoor zorgen dat we het goede blijven doen wat passend is bij hun ondersteuningsbehoeften.” Voorop staat voor haar: “Ik hoop dat alle leerlingen zich echt Raaylander voelen!”