
Vernieuwde school biedt nog meer ruimte om de deuren open te zetten voor de wijk en ‘de wereld’
Leerlingen en medewerkers van Aventurijn in Nijmegen ‘wonen’ tijdelijk een deurtje verderop, nu hun schoolgebouw compleet wordt verbouwd. “Onze onderwijsconcept dat sterk gebaseerd is op Agora-onderwijs was het vertrekpunt voor de renovatie”, vertelt directeur Stephan Haukes.
Leerlingen van verschillende leeftijden en leerroutes leren en werken bij Aventurijn samen in units en ‘het leven leren’ staat centraal in het onderwijs. “De units moeten veilige thuishavens zijn. Dat zie je terug in het ontwerp.”
Veilige thuishavens
Elke unit krijgt een eigen keuken en toiletgroep, gemeenschappelijke ruimte, instructielokaal en coaching-ruimtes. Daaromheen vind je praktijkpleinen waar we de maatschappelijke, wetenschappelijke, spirituele, sociaal-ethische en kunstzinnige werelden inrichten en vormgeven.”
Eén unit (Focus) draait om samenwerking met het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen die dreigen uit te vallen bij een van de dertien scholen van voCampus in de regio Nijmegen. Zes weken lang gaan zij aan de slag bij Aventurijn om “weer in de motivatiestand te komen”, voor ze teruggaan naar hun school of mogelijk overstappen naar Aventurijn.
Bedrijven in de school
Leerwerkbedrijven krijgen ook een plek in de vernieuwde school, gekoppeld aan de eerdergenoemde ‘werelden’. Zo komen er onder meer een nieuwe conceptstore – waar leerlingen zelfgemaakte spullen of bijvoorbeeld de moestuinopbrengst kunnen verkopen – een BSO, Happy Hout, een horecakeuken. Maar ook de jeugdcoaches van de gemeente Nijmegen, het veiligheidsteam en andere partners krijgen hun werkplek in de school.

Partners hebben veel te bieden
“De deuren gaan open voor de wijk”, vat Stephan samen. “Geweldig, want als je leerlingen het leven wilt leren, ben je ook op zoek naar levensechte leersituaties. Alle partners hebben iets te bieden voor de leef- en leerwereld van onze leerlingen. Denk aan workshops, stages. We nemen ze ook mee in ons onderwijsconcept en onze pedagogisch-didactische aanpak, want wij willen samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van onze jongeren. Tijdens een studiedag afgelopen maand waren partners er ook bij en hebben gepresenteerd wat zij onze leerlingen te bieden hebben.”